فیلارمونیک ریگا، لتونی

توسعه‌دهنده لیتوانیایی DG31 دو سال پیش مسابقه‌ای را برای بازسازی یک سایت قهوه‌ای بزرگ بین خیابان داوگاوگریواس و کانال زوندا در نزدیکی مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی ریگا برگزار کرد.

برنده کلی یک جایزه 30000 یورویی و حق مذاکره برای قرارداد طراحی 3.5 میلیون یورویی دریافت خواهد کرد. جایزه دوم 20000 یورو و جایزه سوم 10000 یورو نیز اهدا خواهد شد.

جزئیات مسابقه

زبان مسابقه انگلیسی و لتونیایی است. برنامه های دور اول ممکن است دارای حداکثر 9 صفحه نمایش در اندازه A1 با تصاویر و توضیحات نوشته شده باشند. آثار ارسالی 30 درصد در مورد برنامه ریزی شهری، 35 درصد در مورد مفهوم بازسازی و 35 درصد در مورد عملکرد ارزیابی خواهند شد.

آخرین مسابقه بر بازسازی و تبدیل مرکز کنگره ریگا تمرکز دارد که در دوران اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد و در طول عمر خود برای انواع رویدادهای مهم سرگرمی، اقتصادی و سیاسی مورد استفاده قرار گرفته است. این مجموعه در حال حاضر دارای یک سالن اصلی با ظرفیت 1142 و سالن کوچکتر با ظرفیت 280 صندلی است.

شرکت کنندگان باید یک طرح جامع و طرح مفهومی برای سایتی که در منطقه تاریخی بلوار دایره در منطقه میراث جهانی یونسکو پایتخت لتونی قرار دارد، تهیه کنند. شش تیم منتخب برای شرکت در دور دوم مسابقه دعوت خواهند شد.

داوران شامل گاتیس دیدریسونس از شورای انجمن معماران لتونی خواهند بود. یوریس دمبیس، رئیس هیئت میراث ملی لتونی؛ پتریس راتاس، رئیس خدمات معمار شهر ریگا؛ و ایندرا لوکینا، از ارکستر سمفونیک ملی لتونی.

ریگا که در ابتدا به عنوان یک پست تجاری وایکینگ ها در قرن دوم تأسیس شد، پایتخت لتونی با بیش از 640000 نفر جمعیت است. مرکز تاریخی 438 هکتاری آن دارای بسیاری از ساختارهای باروک و هنر نو است. این منطقه 21 سال پیش به عنوان یک منطقه میراث جهانی یونسکو به رسمیت شناخته شد و یک منطقه حائل به وسعت 1574 هکتار برای حفاظت از محیط اطراف خود تعیین کرد.

یک مسابقه بین المللی در سال 2016 برای تعمیرات اساسی و توسعه ایستگاه راه آهن اصلی ریگا راه اندازی شد. مسابقه پروژه بازسازی 156 میلیون پوندی – که بخشی از برنامه ریل بالتیکا است که ورشو و تالین را به هم متصل می کند – برنده PLH Arkitekter مستقر در دانمارک شد.

عنوان پروژه فیلارمونیک ریگا
مشتری اداره املاک شورای شهر ریگا
ارزش قرارداد 3.5 میلیون یورو
مهلت دور اول 17:00 به وقت محلی، 10 مه 2023
محدودیت های شرکت کنندگان باید در طول پنج سال گذشته در توسعه یک ساخت و ساز جدید یا طراحی بازسازی برای حداقل یک شی عمومی مهم با اندازه مشابه (یک ساختمان عمومی با مساحت کل حداقل 7000 متر مربع) تجربه داشته باشند. در طول سه سال مالی قبل، حداقل میانگین گردش مالی سالانه شرکت کنندگان در مسابقه در زمینه طراحی خدمات باید حداقل 200000 یورو باشد.
اطلاعات بیشتر https://rf.metukonkurss.lv/en/



منبع

بر اساس این خلاصه: “اجرای پروژه فیلارمونیک ریگا یک شیء لنگر از فرهنگ و گردشگری در پایتخت لتونی ایجاد می کند، این مهم ترین مرکز موسیقی کشور خواهد بود – محل برگزاری کنسرت که بهترین نوازندگان لتونی و خارجی را جذب می کند. و همچنین مکانی مدرن برای رویدادهای بین المللی فراهم می کند که به نوبه خود سهم قابل توجهی در توسعه اقتصادی و به رسمیت شناختن بین المللی ریگا خواهد داشت.

این مسابقه دو مرحله ای به دنبال پیشنهادهایی برای تبدیل مرکز کنگره ریگا در سال 1981 به یک سالن کنسرت جدید است. کانسپت‌ها ممکن است یک پسوند لعابدار 1999 را تخریب کنند، اما باید ساختمان اصلی Brutalist در پارک کرونوالدا را بازسازی و تغییر کاربری دهند.

پس از تکمیل، مجموعه جدید 11,041 متر مربعی، خانه ای دائمی برای ارکستر سمفونیک ملی لتونی، گروه کر رادیویی لتونی و گروه بزرگ رادیو لتونی و همچنین آژانس کنسرت Latvijas Koncerti ایجاد می کند. عناصر کلیدی شامل یک لابی جدید، سالن اصلی و سالن کوچک، اتاق رختکن، دفاتر، یک منطقه فنی و یک پارکینگ زیرزمینی خواهد بود.

«موسیقی همواره یکی از ارکان هویت فرهنگی لتونی بوده و بیان سنتی و ذاتی روح زندگی و فرهنگ لتونی است. لتونی و پایتخت آن سنت های موسیقی بسیار غنی دارند، اما مرکز واحدی برای ترویج و توسعه آنها وجود ندارد. در نتیجه مسابقه طراحی طرح، فیلارمونیک ریگا می تواند یک راه حل معماری مدرن عالی بیابد – یک مرکز فرهنگی و سرگرمی که زنده بودن و کیفیت عملکرد خود را ثابت می کند و به یکی از اجزای یک محیط انسانی و در دسترس تبدیل می شود.